Број ученика који похађају предмет Српски језик и културу повећан је на 635, што их је 16 више него лани. Настава се одвија у 42 основне школе, а чека се сугласност за почетак, односно обнову наставе у основним школама у Пожеги, Слатини и Ријеци. Највише ученика је у Грачацу и Доњем Србу
Као и ранијих година, најмлађи припадници српске заједнице у Хрватској имају бројне прилике за учење српског језика и културе, с обзиром да СКД “Просвјета” и СНВ настављају с организацијом наставе по моделу Ц и Програмом плус.
– Број ученика који похађају предмет Српски језик и културу (СЈК) биљежи одређено повећање на 635 ученика, што их је 16 више него лани. Настава се одвија у 42 основне школе. Још се чека сугласност надлежног министарства за почетак, односно обнову наставе у основним школама у Пожеги, Слатини и Ријеци – истиче Мирко Марковић, извршни секретар за образовање у “Просвјети”. Сви ученици и учитељи су добили потребне уџбенике, а у већини школа су остали исти учитељи, што је важно због континуитета и квалитете наставе.
Марковић истиче да највише ученика похађа наставу у Грачацу и Доњем Србу, њих 56, слиједе основне школе у Доњем Лапцу са 44, Белом Манастиру са 37, Војнићу са 34 и Дарди са 33 ученика. У Загребу се настава за основношколце одржава у двије основне школе, Ивана Гундулићева и Пречко. На почетку школске године било их је 11, а сад их се прикључило још четворо.
– Број ученика у Загребу и другим срединама могао би се повећати, јер се могу увијек прикључити, уз услов да наставу морају похађати до краја школске године, а оцјене се уписују у свједоџбу. Могу се пријавити и дјеца из редова већинског народа те других мањина, за што постоји више примјера – каже Марковић.
Иако ју је због већег фонда редовних наставних сати и наставе у смјенама теже организирати, настава српског језика и културе одржава се у пет средњих школа – у Даљу, Моравицама, Костајници и двије у Белом Манастиру, а за средњошколце у Загребу настава по моделу Ц ускоро би се могла организирати у Српској православној општој гимназији “Кантакузина Катарина Бранковић”.
– “Просвјета” чини све да се повећа број ученика. У ту сврху проводе се бројни програми које је одобрило и суфинанцирало Министарство знаности, образовања и младих РХ. Министарство културе Србије наставља прије двије године започет програм “Научио сам Азбуку – желим да научим више”, као и Управа за дијаспору Министарства спољних послова Србије с програмом “Моја ћирилица – моје писмо – српски пишем и говорим” – истиче Марковић.
Организиране су љетне и зимске школе за ученике, који похађају наставу по моделу Ц, а проводе се и други облици наставе попут пројекта “Великани мог краја”. Марковић до краја ове године најављује одржавање двије зимске школе, од чега једне у Моравицама, са по 30 ученика у свакој.
Све информације се могу добити на мирко.марковиц@просвјета.хр, телефон +385 1 4872 458 или мобител +385 99 516 03 09.
Програм плус СНВ-а похађа 550 полазника, а ове године, с покретањем пет нових локација – Задар, Глина, Моравице, Војнић и Удбина – уписано је 185 нових судионика
С друге стране, Програм плус проводи Одјел за образовање Српског народног вијећа, а финанцира га СНВ средствима Уреда за људска права и права националних мањина. Тренутно га похађа 550 полазника, а ове године, с покретањем пет нових локација – Задар, Глина, Моравице, Војнић и Удбина – уписано је 185 нових судионика. Највећи број полазника има у Белом Манастиру, Војнићу и Книну, гдје програм показује посебно снажан одазив, истиче водитељица Одјела Данка Јарић.
Програм плус нуди широк спектар активности прилагођених различитим интересима и узрастима, од учења страних језика и потицања вишејезичности, дигиталних компетенција и СТЕМ вјештина, односно роботике и програмирања или умјетничких модула као што су ликовне радионице, музика и медијска писменост па све до играоница и креативних програма који кроз игру и активности прилагођене дјеци омогућују учење на забаван и природан начин или инструкције из школских предмета.
– Теме радионица договарамо изравно с дјецом и родитељима на терену, како бисмо осигурали да свака локација нуди оно што је за њу најрелевантније. Након тога проналазимо стручне наставнике који проводе радионице, осигуравајући квалитетно и сигурно искуство за све судионике. Интереси варирају, на неким локацијама превладавају креативне и умјетничке радионице, док су на другима чешће инструкције. Одјел за образовање осигурава све потребне материјале и опрему, а у проведбу Програма плус укључено је 67 сурадника, укључујући координаторе и водитеље радионица – истиче Јарић.
Додаје и да су због актуалних политичких догађаја родитељи у неким срединама осјећали одређену нелагоду, особито тамо гдје је полиција била присутна испред српских културних центара.
– Такве реакције су разумљиве, јер су дјеца најосјетљивија скупина. Забиљежени су и поједини исписи, али у малом броју. Важно је нагласити да је Програм плус отворен за сву дјецу, без обзира на припадност, и да су сви добродошли. Примјери добре праксе долазе из Книна, Војнића и Удбине. Посебно нас весели што се укључују и дјеца већинског народа, али и припадници других мањина, јер тако показујемо да образовање може бити мост који води према животу у заједништву, а не само у суживоту – објашњава Јарић.
Пријаве за полазнике отворене су тијеком цијеле године, а контакти координатора доступни су на wеб страници СНВ-а.
Јарић истиче јако добру сурадњу с мањинским вијећима и пододборима “Просвјете”, који најбоље познају локалне потребе и интересе.
– За додатне активности, попут дјечјих представа и тематских радионица, често нам излазе у сусрет и локалне самоуправе. Сурадња са школама, у којима се проводи модел Ц, углавном је врло добра, а учитељи истичу да им Одјел за образовање даје осјећај потпоре и сигурности. Програм плус, не само да пружа знање и вјештине, него и ствара простор гдје дјеца могу заједно учити, развијати се и градити међусобно повјерење – мале, али снажне кораке према будућности у којој образовање повезује, а не да раздваја – закључује Јарић.
Izvor: Portal
Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.
