D.I.C. Veritas

Српски институт Цирих, 07. 12. 2023, Отворена изложба „Агонија Васкрсења“ монахиње Марије (манастир Јасеновац) Фото

Српски институт је у Цириху свечано отворио изложбу иконичних слика монахиње Марије на тему: „Агонија Васкрсења“.

У храму Успења Пресвете Богородице у Цириху је на празник Ваведења, у понедељак, 4. децембра 2023, свечано отворена изложба иконичних слика монахиње Марије (Антић) из манастира Рођења Светог Јована Крститеља у Јасеновцу, у Епархији пакрачко-славонској СПЦ.

Благословом епископа аустријско-швајцарског Андреја, који је почасни председник Српског института у Швајцарској, Институт је у сарадњи са црквеном општином Цирих, храмова Св. Тројице и Успења Пресвете Богородице, Друштвом Просвјета Швајцарске и Српским културним савезом Швајцарске реализовао ову изложбу.

Епископи аустријско-швајцарски Андреј, и пакрачко-славонски Јован, поздравили су све присутне усменим благословом и пожелели богоугодни рад свих учесника програма. По благослову истих, присутним гостима се обратила игуманија манастира Јасеновац, мати Серафима и упознала их са историјом страдалног места Јасеновац као и са надахнућима која су пратила настанак слика монахиње Марије. На специфичан начин, који одражава њен врхунски уметнички таленат, она осликава агонију и чедну радост васкрсења Новомученика јасеновачких, као и свакодневницу манастирског живота. Спајају се иконописачке традиције са нежном љубављу једне смерне монахиње која сагледава лепоту вечности у страдању јасеновачких Новомученика. Њихова агонија страдања и живот данашњег сестринства манастира у Јасеновцу брише границе између Неба и Земље.

Премијерно је изведена композиција Дјечја свита Рикарда Шварца, композитора који је ово дело написао за своју тадашњу 12-годишњу ученицу, касније чувену пијанисткињу и професорку на београдском Факултету музичке уметности Веру Вељков – Медаковић, супругу академика др Дејана Медаковића. Шварц је страдао 1941. у Јасеновцу. Млади и угледни пијаниста Иван Башић, асистент проф. Константина Шербакова на Универзитету уметности у Цириху и сарадник Српског института у Швајцарској, маестрално је извео ову композицију.

Етногрупа хора ”Богородичин” Успенског храма, који су такође сарадници Српског института у одељењу Уметности, улепшала је овај свечани програм певањем Тропара Јасеновачким Новомученицима и још неколико изворних песама из разних крајева наше отаџбине. Такође се обратио песник Милан Радивојевић и својим стиховима описао поруку иконичних слика монахиње Марије.

Изложба до сада је била одржана широм Србије као и у више држава на Балкану, у Русији, Словачкој и Аустралији. По први пут се приказује у Швајцарској уз двојезична тумачења (српски и немачки). Биће приказана до 13. јануара 2024. у храму Успења Пресвете Богородице, а потом ће бити пребачена у циришки храм Свете Тројице од 14. јануара до краја фебруара 2024. године.

Заиста, сва досадашња свједочанства су била другачија, али ово њено свједочанство није ни налик осталима, оно је посебно. Овдје је присутно њено виђење у духу, али не смрти и пролазности, него у духу Васкрсења. Јер све што је насликала испуњено је тим духом Васкрсења. Јер је она кроз распеће и Васкрсење Христово сагледала страдање јасеновачко.“

(Из слова блаженопочившег митрополита Амфилохија на отварању ове изложбе у Подгорици априла 2019)
Мира Јовановић
Генерални секретар

 

 

Povezani tekstovi

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Komentari su isključeni.