D.I.C. Veritas

ДИЦ Веритас, 18.04.2018, Приказ књиге „Бикини године“: Поезија снова и сјећања ,

Саво Штрбац, другар мој још из бенковачких гимназијских дана, књижевним поступком, тананих осјећања, приповједачки умјешно, прониче у оновремене обичаје народа завичаја, а у причи „Женственост“ извиру и примјесе путописа (доживљаји природе, знаменитости, одјеци прошлости, култура…).

Распреда он фабуле прича ретроспективно и надахнуто, помаљају се ускомешано, лепршаво; сањалачки тка извијане  нити грађе, књижевне ликове као преобликоване личности из живота.

Развија поезију снова и сјећања истргнуту са родног прага. Ријеч је о ретроспекцији (подсјећању на прошло) као форми приповједања у првом и трећем лицу.

Приче су запретане дубоко у људима завичаја, у срцу. Природа, прошлост и човјек, са својим осебујним свијетом, настанили су се у оку аутора; урезаше се у душу  и односи људи у узрочно-посљедичном реду.

Нема у њима загонетно заумног; грли нас пишчев љетни повјетарац који разгрће грађу, љетопис рода  прије но што се узмути, угасише огњишта.

Истаче Саво у Бикину године обичаје, традицију, мотиве ушушкане у приче (не)обичних људи, па и онда када наши смутни дани ноћи на камењару нађоше.

Аутор обликује грађу прозе и кад звијезде лебде и заиграју буре са гиздавог Велебита, чијем се блиставом плаветнилу ништа не да окачити нити отргнути. Све је у причама С.Штрпца течно, језгровито, наметљиво за читаоце, читљиво, милозвучно, покаткад јетко и сиктаво…

Читају се приповијетке у једном даху, „питко“ се штиво разгара; испредају мелодију ријечи, огањ уздисаја, успомена; упијамо и замукло, голи камен док  испијаше посљедње капи снаге…   Нису оне искидане, смушене, једноличне, сувопарне, дрхтаве, закучасто патетичне, немуште у јецању изгубљене душе у заслијепљеној мржњи …

Појединости, чињенице у приповједању дочаравају истанчаност аутора, судије и адвоката . Дакле, нису овлаш расуте; поезија су говора и навика, ћуди човјека нашег српског рода у  Буковици и Равним Котарима, сликовитим предјелима кордунашким, очаравајућим слаповима Растоке на утоку Слуњчице и Коране.

Нити је фабула – повезаност догађаја, мотива-  излишно проткана честим чињеницама; одлика је то пишчевог изражавања (стила), његове индивидуалности.

Букти, изнова, пламен Звјездана, избија сјета, израња варљива неподатна љубав  горштака Далматинца, али  топлина његове  душе, искрадана у обичају народа, измирује му, ипак, задјевице у  браку са Шумадинком.

Проговарају разбарушени Крчић и Манојловац, плете се чаролија природе, ткање дугиних боја у зракама сунца. Пјенушави слапови просипају пољупце чедне по кршу; букте образи пјесникиње и новинарке Меланије, а у њеним  шућмурастим очима огледа  се плаветнило неба, бјелина слапова, игра воде и камена, мирис раслиња…

Удварачи њени, занесењаци неутољене красоте,  повијали су се смушено, пљачкали умишљене пољупце, њен стас и слатки осмијех.

Дозива Саво учитељицу у родном Раштевићу, сјај скривених женских длачица, дрхтај мушких погледа што се  на њима  одмараше; очи им бјеше раширене,пољубац на уснама љупко опочину…

Саткане су тако емоције и дешавања у колориту прича. Навиру и маљаве ноге Бенковчанке Косовке, као да је окачила вијенац љепоте, стидљиве длачице као љубавни завјет и споменар војника, бикини године, Велка ( „женско у мушком тијелу“),  Дана Пилићарка (подужа приповијетка о кордунашким мотивима, морални и психолошки лик жене). Читаоца плијене и Приче из суднице, незаборавне слике сајма у Бенковцу, као огањ у очима истопљен у успомени  Срба, све до спуштања мрака хрватске „олује“  ( живост разговора ријеке људи, шкрипа запрега, стока и људи на пијаци у зашаптаним борићима, чатруни и милуни, јањетина са ражња, виркање дволитраша и сланине из зовнице, рзање коња, лички вранац широких сапи…) и, затим, Милутинова „друга димензија“.

 

18. априла 2018.

Србољуб Зорица

Povezani tekstovi

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Komentari su isključeni.