DVA dana uoči obeležavanja 27 godina od zločinačke akcije “Oluja” svetlost dana ugledao je trejler za istoimeni film.
Film reditelja i scenariste Miloša Radunovića “Oluja”, prvo delo srpske kinematografije koje govori o progonu preko 250.000 krajiških Srba 1995. godine, biće premijerno prikazan na jesen, najavili su producenti.
Baš kao i prošle godine, uoči premijere još jednog filma o patnjama i najgorem progonu srpskog naroda – filma “Dara iz Jasenovca”, ali i mnogo ranije kada se tek počelo govoriti o njemu, ili kada je prikazan prvi trejler ovog sada već kultnog ostvarenja srpske kinematografije, u hrvatskoj javnosti stvorena je jedna nadasve specifična atmosfera.
Srpska kinematografska ostvarenja koja pokreću “škakljive” teme otvaraju put do duboko potisnutog nasleđa hrvatskog naroda – potisnutog četrdesetih, nakon vremena Jasenovca i Jadovna, a onda ponovo nakon devedesetih i vremena “Oluje” i “Bljeska”. I jedan trejler za film dovoljan je da na površinu isplivaju iskonske vrednosti sada demokratskog evropskog naroda koje su se dale istinski potisnuti na decenijskom putu ka Evropi, koji je podrazumevao i zaboravljanje i sakrivanje sopstvene “U” prošlosti.
Razlog za jednu ovakvu pojavu možemo pronaći vrlo lako.
Scenarista i reditelj filma “Oluja” Miloš Radunović na konferenciji za novinare, na kojoj je premijerno predstavljen prvi trejler “Oluje”, rekao je da je intervjuisao učesnike događaja i da je njegova ratna drama nastala na osnovu istinitih svedočenja o stradanju srpskog naroda koja su za potrebe filma dramatizovana.
Istinita svedočenja o stradanju srpskog naroda – i eto odgovora koji otvara duboko sakrivenu crnu kutiju naroda koji se nekada ponosio ustaštvom, a danas se, makar proklamovano, ponosi evropejstvom i demokratičnošću.
Hrvatski portal “Indeks.hr” tako objavljuje tekst o filmu “Oluja”. Poprilično ravnim tonom, uz blagi akcenat na “Srbi kažu”, hrvatski portal preneo je informaciju o filmu.
- Srbi kažu da film prikazuje događaje koji predstavljaju jedan od najvećih zločina nad srpskim narodom od Drugog svetskog rata, a za glavnog glumca izabran je Jovo Maksić, izbeglica iz Knina – navodi “Indeks”.
No, i pored ravnog tona u vesti, korisnici društvene mreže na kojoj je portal podelio ovu vest bili su i te kako raspoloženi da zaborave svoje demokratske evropske vrednosti duboko ukorenjene na poštovanju ljudskih prava i da po filmu, koji još uvek nije ni ugledao svetlost dana, udare drvljem i kamenjem. I ne samo po filmu, već i po srpskim žrtvama.
“Trebalo im 27 godina da osmisle scenarij za film u kojem treba sakriti istinu”, “Neka ga nominiraju za Oskara kao što su probali Daru iz Jasenovca”, “Umislili da Knin može biti Srbija pa pobijegli SAMI uz zapovijed od vojske da bježe skupa”, “Trebao se film zvati “Miša iz Drniša”, samo su neki od komentara u kojima građani Hrvatske pljuju po ostvarenju zasnovanom na istinitim događajima, nazivajući ga patetičnim i emocionalno nabijenim, sa tendencijom ne da se ne zaboravi istina, već da se “produbi nacionalna mržnja”.
U moru komentara punih mržnje i upravo raspirivanja nacionalne netrpeljivosti, a samo na ovu objavu ih je bilo više od šest hiljada, našao se tek poneki normalan komentar sa konstatacijom da rat nikada i nikome ništa dobro nije doneo.
U specifičnu atmosferu i kampanju protiv filma “Oluja” uključio se i RTL, koji ga je okarakterisao kao “provokaciju iz Beograda”.
- Sramotno je da se tako govori o “Oluji”, a preskače se srpska odgovornost! To su srpski mitovi – zaključuje RTL u sramnom prilogu.
- Oblačno je, miriše na kišu, nema više ništa u Drnišu – kaže stih jedne poznate pesme koju često pevaju Krajišnici dok im duše i tri decenije kasnije krvare za ognjištima i kućnim pragovima sa kojih su ih proterali ovi što bi film o stradanju srpskog naroda nazvali “Miša iz Drniša”. Kako kaže naš narod, da nije beskrajno tužno, ovakav besramni humor bi možda i mogao proći.
I proći će i decenije, a “sinovi tisućljetne kulture” se nikako neće maći od onoga kako ih je Dučić opisao.
Marija Stevanović