D.I.C. Veritas

e-Veritas, 17.09.2022, Штрбац очекује осуђујућу пресуду за злочин на Петровачкој цести

Према писању агенција и Срне

БЕОГРАД – Директор Информационо-документационог центра “Веритас” Саво Штрбац очекује да ће пресуда четворици хрватских пилота оптужених по командној одговорности за злочин над српским цивилима на Петровачкој и Приједорској цести августа 1995. године, бити осуђујућа и истиче да није најбитније хоће ли они икада ићи у затвор, већ да пресуда буде донесена.

“Најбитније је да буде донесена пресуда, према мом мишљењу осуђујућа, на основу свих доказа, по највишим свјетским стандардима, да то буде доступно свакоме ко год хоће да изврши анализу и да се том пресудом утврди ко је тамо све страдао – и ко је убијен и ко је рањен, и чији су то били авиони, и, по могућности, ко су били пилоти. Али, у сваком случају, тај командни ланац, по нама је изјестан”, рекао је Штрбац.

Када је ријеч о ефектима пресуде оптуженима који су недоступни правосуђу Србије, Штрбац је указао да “Хрвати најбоље знају какви су ефекти суђења у одсуству”, јер је Хрватска процесуирала више од 3.700 особа за ратне злочине од којих је само 13 одсто суђено у присуству.

Штрбац је напоменуо да је на основу хрватских међународних потјерница ухапшено већ 182 Срба и указао да четворица хрватских пилота неће смјети напуштати Хрватску након што српски органи распишу међународну потјерницу.

“Не смију напуштати Хрватску, јер као што лове ове Србе по цијелом свијету, тако би и њих ловили на основу међународне потјернице, за коју очекујем да ће ускоро бити расписана, ако не на припремном рочишту, онда већ на првим рочиштима за главни претрес”, навео је Штрбац.

Он је додао да би, осим тога, по уласку Србије у ЕУ, ако би постојала осуђујућа пресуда, Хрватска морала Србији изручити те своје пилоте.

Припремно рочиште у овом случају заказано је за 14. октобар пред Одјељењем за ратне злочине Вишег суда у Београду, чије претресно вијеће тек треба да донесе одлуку да ли ће се хрватским пилотима, по приједлогу тужилаштва, судити у одсуству, јер ова одлука није донесена на ванпретресном вијећу.

Штрбац је истакао да вјерује да ће одлука да им се суди у одсуству бити донесена по узору на случај “Ракитје”, који се односи на убиство и мучење регрута ЈНА у Загребу 1991. године, гдје је Апелациони суд у Београду пресудио да се оптуженом припаднику хрватских снага, такозваних Зенги, суди у одсуству.

Он је објаснио да оптуженим пилотима не могу бити ни упућени званични позиви за судски поступак, нити су могли бити испитани и недоступни су српским органима, због одбијања хрватске државе да сарађује.

Према његовим ријечима, Хрватска је 2011. године донијела закон о ништавности одређених правних аката бишве ЈНА, СФРЈ, СРЈ и Србије, који предвиђа да хрватским држављанима за ратне злочине могу да суде само хрватски судови и да се “еће удовољавати замолницама из Србије, ако се те замолнице односе на процесуирање њихових држављана за ратне злочине”.

“И придржавали су се тог закона и нису одговарали на замолнице из Србије у вези са процесуирањем њихових држављана када је ријеч о ратним злочинима”, навео је директор “Веритаса“.

Штрбац очекује осуђујућу пресуду хрватским пилотима, јер, како је нагласио, постоји довољно доказа да су учествовали у командном ланцу чији је резултат био ратни злочин.

Он је истакао да су хрватски пилоти оптужени по командној одговорности, а не да су као директни извршиоци пилотирали тим авионима, иако су сва четворица оспособљена за управљање авионима “миг-21” који су дејстовали по српским цивилима на Петровачкој цести 7. и Приједорској, 8. августа 1995. године.

“Тужиоци су изабрали баш њих четворицу зато што се у документима, који су јавно објављени и достављени Хашком трибуналу, види командна структура и да су двојица од њих били команданти база ових авиона, у Пули и на Плесу у Загребу, а друга двојица команданти ескадрила на тим аеродромима”, објаснио је Штрбац.

Он је додао да је изнад њих у командном ланцу било много, исто тако одговорних, али су сви мртви и нису могли бити обухваћени оптужницом.

“Изнад њих био је свима њима надређени Јосип Чулетић, који је био обухваћен оптужницом јер је био жив док се водила истрага, али је прије подизања оптужнице умро. Изнад Чулетића био је /први командант хрватског ратног ваздухопловства/ Имре Аготић, изнад њега начелник Главног штаба Звонимир Червенко, изнад којег је био министар одбране Гојко Шушак, а изнад свих њих предсједник Хрватске Фрањо Туђман”, навео је Штрбац.

Он је указао да су оптужена четворица била у том командном ланцу, при чему употреба авиона није исто што употреба неке пјешадијске јединице на терену.

“Немогуће је подићи борбене авионе и послати их у акцију, а да о томе не знају команданти база и ескадрила, цијели систем учествује у томе”, додао је Штрбац.

Он је истакао да, не само да српско Тужилаштво за ратне злочине има неспорне документе и доказе, него је и један од оптужених, Боровић, који је отуђио авион ЈНА “миг-21” и пребјегао хрватским снагама чак написао књигу у којој је објавио своје постављење на мјесто команданта ескадриле.

Штрбац је напоменуо да се не искључује ни могућност да су баш ова четворица управљала авионима, јер су сви били оспособљени да управљају авионима “миг-21”, којима је извршен злочин.

Према оптужници, колону српских цивила који су се удаљавали од ратних дејстава, гађао је на Петровачкој цести, 7. августа један авион, а сљедећег дана, на Приједорској цести, Србе су гађала два авиона.

Штрбац је навео да је на лицу мјеста у оба напада убијено 13 људи – троје на Приједорској цести, а на Петровачкој 10, док је двоје умрло накнадно од повреда.

Он је додао да је четворо дјеце убијенона Петровачкој цести, као и дјевојка од 20 година за коју је приликом обдукције утврђено да је била у другом стању.

У оптужници су наведене 24 рањене особе, међу којима је деветоро дјеце, док “Веритас” за сада располаже са још 15 имена рањених људи који нису били обухваћени оптужницом, као и још десетак имена рањених, добијена из разних извора, полицијских станица и болница у којима су се лијечили.

Штрбац је позвао све рањене да се што прије јаве како би могли да добију статус оштећеног у овом процесу.

“Све их позивамо да се јаве `Веритасу` или пуномоћницима општећених, то су адвокат Душан Братић у Београду и Слађана Чанковић у Загребу, да би добили статус оштећених јер ће се на првом, припремном рочишту у октобру предлагати докази”, додао је Штрбац.

Српско Тужилаштво за ратне злочине подигло је у марту оптужницу против групе хрватских официра због ратног злочина против цивилног становништва почињеног на Петровачкој цести и мјесту Сводна 1995. године током акције “Олуја”.

Оптужницу, против четири официра хрватске војске, пилота Владимира Микца /67/ из Птуја, Зденка Радуља /69/ из Осијека, Жељка Јеленића /69/ из Пуле и Данијела Боровића /64/ из Вараждина у јуну је потврдило кривично ванпретресно вијеће Вишег суда у Београду.

Ријеч је о првој оптужници српског тужилаштва за злочине почињене у хрватској акцији “Олуја”.

Веритас.инфо

 

Baner Sufinansiranja Foto: ilustracija, Ministarstvo kulture i informisanja, 664x195

Povezani tekstovi

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Komentari su isključeni.